Sähköpotkulauta Noxidi City

Noxidi City

Sähköiset potkulaudat tekevät tuloaan, ja kaupunkiajokkina se onkin erinomainen. Laitteella voi ajaa nuorisokin, ei tarvitse ajokorttia eikä vakuutusta, ja vaikka kypäräpakkoa ei ole, olisi se todella hyvä olla. Omankin turvallisuuden tähden. Moottorikin on useimmissa huoltovapaa hiiliharjaton moottori. Ei ihme, että näille löytyy jatkuvasti uutta käyttäjäkuntaa.

Otimme testiin edullisempaan päähän hinnoitellun Noxidi Cityn. Valintaa tuki laudan keveys, omapaino 15 kg, ja hintaluokkassaan verraton 150 kg kantokyky. Taitettuna laudan jaksoi vielä kantaakin mukanaan.

Noxidi City

Ensimmäiseksi kokeilimme useamman henkilön voimin miten iso mies laudalla liikkuu. Jotenkin yllättävää oli huomata, että liikkuuhan se isokin ukko. Lauta tuntuu vielä luotettavan tukevalta, mikä myös yllätti testaajat. Huippunopeus on rajoitettu 25 km/h, joka on laillinen maksiminopeus. Sen lauta saavuttikin tasaisella. Ihmeteltyämme sen kuormansietoa ja jämäkkyyttä, oli aika tutustua laitteeseen muuten.

Renkaat on 8,5 tuumaiset hunajakennorenkaat. Ilmeisen kestävät, mutta eivät kovin joustavat. Halvemmissa laudoissa on ollut kuuleman mukaan paljon ongelmia halpojen ilmarenkaiden kanssa, joten ratkaisu sen puolesta on hyvä. Ei nuo ainakaan tyhjene. Takavalon toiminnassa on mukavaa, että valo alkaa jarruttaessa vilkkua, myös silloin kun valot eivät ole päällä. Valot saa mittariston toimintanappia nopeasti kahdesti napauttamalla päälle ja pois. Nopeuksia laudalle on 3, ja sen voi vaihtaa nopeasti toimintanapista. Aluksi se tuntui vähän turhalta, mutta väkijoukossa ajellessa alkoi arvostamaan toimintoa. Kun väkeä on enempi liikkeellä, oli loistavaa saada nopeus rajoitettua 10 km/h. Ei vahingossakaan ottanut liikaa vauhtia alle. Pari napautusta toimintanapista nosti maksimin taas 25 km/h.

Testiporukan kanssa kokeilimme myös mäkiä laitteella. Kun laudan painorajan vetää äärimmilleen, alkaa meno mäessä hiipua selkeästi. Oli jo helpohko löytää mäkiä joita lauta ei noussut. Saman mäen hurautti sitten 70kg testikuljettaja ylös ilman mitään ongelmia. Akun kestoa mitattiin äärimmilleen kuormitettuna. Reilu 20km se meni lataamatta, paria tolppaa vielä mittari näytti. Akku vaan tunnetusti ei enää vähäisellä virralla toimi kuten täydellä, joten pitkälle sillä tuskin olisi enää päässyt. Pääsi sillä kuitenkin kylälle ja takaisinkin vielä. Akulle luvataan 30-35 km toimintamatkaa, joka voi hyvinkin kevyemmällä kuskilla pitää paikkansa.

Keveytensä ja kokonsa puolesta laite sopii nuorisolle, ja miksi ei vaimollekin. Ja kantavuutensa puolesta sillä voi isompikin mies piipahtaa ajelemassa. Sen puolesta loistava peli. Ainahan sitä voisi olla enempi voimaa ja pidempikin toimintamatka, ne on sitten vaan rahakysymyksiä. Tämän mallin suositushinta on maltilliset 595,00€.

Laite löytyy UHK Oy verkkokaupasta, www.uhkpalvelu.fi